Selamat Datang Ke Sajian Kaseh......@......Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Di Sajian Kaseh..........Selamat Datang Ke Sajian Kaseh......@......Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Di Sajian Kaseh

16 September 2008

LENGAT PISANG


Nie la makanan favourite putera hatiku..UMAR...selain dari big block,bucu meja,bola dan macam-macam lagi la benda yang bukan aku kategorikan sebagai makanan tetapi Umar suka sangat gigit...kadang-kadang aku rasa Umar ni memang la nak masuk Guinness Book Of Record...Umar memang susah sangat makan,,macam-macam aku try buat untuk dia tetapi malangnya semuanya kena reject...Lengat Pisang ni je la experiment aku yang berjaya...nak buat pun tak leceh sangat...

Bahan-Bahan;

Pisang Paip - 10 biji ( pisang ni aku ambil free kat pokok Tok aku...boleh gak guna pisang emas @ awak.
Tepung Beras - 11/2 cawan
Gula - 5 sudu besar ( kalau nak manis lg boleh + atau sebaliknya )
Santan - 1/2 kotak
Secubit garam

Cara membuatnya;

Pisang dilenyek sampai hancur...past tu masukkan tepung,gula,garam,santan dan kacau sampai sebati.
Panaskan periuk kukus dengan bekas lengat sekali...setelah air mendidih barulah masukkan adunan tersebut.
Kukuskan selama 40-50 minit @ atau sampai masak ( try cucuk dgn garpu kalau tak
melekat..dah masak la tu ).

No comments: